Dania 2010

The turn of the year 2009 and 2010 I spent studying in Horsens, Denmark. I was mainly learning (in contrary to the most common opinion about the Erasmus project). I was able to choose a lot of fascinating lectures and projects with great people from all over the world.

But once I passed the last exam I jumped with my parents into a car and set off to conquer Denmark.

Vejle & Odense

We decided to start with the charming city – Vejle. It is a beautiful harbour town with an old mill, which is also a symbol of this city.

Then we moved to Odense. It is one of the oldest Danish cities – founded in 988. Here in 1805 Hans Christian Andersen was born and here is his family home and a museum of his work.

Egeskov castle

The magnificent castle built on the water in the time of the European Renaissance. The castle stands on oak stilts submerged in a small lake with a maximum depth of 5 meters. According to the legend, to build these impressive foundations an entire forest of oak trees had to be cut down – hence the name Egeskov (oak forest).

egeskov_castle_by_alauna

The biggest surprise is within the castle walls. Inside we can find halls filled with hunting trophies. Moving further we find old, decorated trunks and other pieces of furniture. This makes an impression as if the owners from Renaissance era invited us to visit their home…

The castle is surrounded by beautiful gardens. In surrounding buildings, we can find a stud and a vast museum collection of:

Vintage cars
Antique motorcycles
History of agriculture
Flying vehicles
Emergency vehicles

One day is not enough to fully appreciate this place. I think this is the most beautiful castle (and the environment), which I had the opportunity to watch. More you can read here.

Copenhagen

Podczas zwiedzania Danii nie mogliśmy pominąć odwiedzin w jej stolicy. Zatrzymaliśmy się na noc w hotelu i jeden dzień przeznaczyliśmy na spacerowaniu uliczkami tego miasta. Za cel obraliśmy sobie symbol tego miasta – małą syrenkę. Przyznam, że zachwyciła mnie duża ilość różnego rodzaju rzeźb, ogrodów, parków – i to w samym sercu miasta.

suprize_by_alauna

Jednak gdy już dotarliśmy na miejsce zastała nas taka oto niespodzianka. Puste miejsce i wielki telebim wyświetlający pomnik. Co się stało? Konserwacja?

Nie – jak się okazało mała syrenka wyjechała do Shanghaju na wystawę Expo 2010.

Na całe szczęście dokładnie w te wakacje miałam plan pojechać na wycieczkę do Chin i odwiedzić wystawę. Postanowiłam więc syrenkę-podróżniczkę odwiedzić.

chopin_by_alauna

Również bardzo miłym akcentem był zacumowany w porcie STS Fryderyk Chopin. Jest to statek o imponującym ożaglowaniu typu bryg, ulubionym – w swoim czasie – przez piratów ze względu na osiąganie dużych szybkości. Jego portem macierzystym jest mój rodzinny Szczecin. Super było podczas wycieczki po obcym kraju zobaczyć powiewającą flagę swojego miasta i polską załogę 🙂

Zamek Kronborg

kronborg_by_alauna

Imponująca forteca Kronborg dziś jest kojarzona z dwiema legendarnymi postaciami. Pierwszą z nich jest duński książę Hamlet z tragedii Williama Szekspira. W tym dramacie zamek nosi nazwę Elsynor, od wymowy nazwy miejscowości, w której się on znajduje (Helsingør).

pierdole__nie_robie____by_alauna

Drugą postacią jest hrabia Ogier Duńczyk, którego kamienna postać znajduje się w podziemiach zamku. Zgodnie z legendą jest to rycerz zaklęty w skale, który obudzi się, gdy przyjdzie potrzeba stanąć w obronie Danii.

Zamek Frederiksborg

Zamek Frederiksborg jest dawną rezydencją królewską, usytuowaną przy zachodnim brzegu jeziora Slotssøen i składającą się z czterech części. Trzy z nich (przedzamcze oraz zamek dworski i rezydencja króla) leżą na osobnych wysepkach, na stałym lądzie oś tę zamyka rozległy ogród.

Pomimo dotkliwych zniszczeń spowodowanych przez pożar w 1856 roku, zamek zachował swoją fantastyczną architekturę i część dawnego wystroju. Tym samym możemy dziś podziwiać ogromne pozłacane sale, przepiękne zdobienia i rzeźby w przejściach czy wystroje pojedynczych sal (z instrumentami muzycznymi, domkami dla lalek i wiele więcej)

Givskud Zoo

Ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy było Givskud Zoo. Było to o tyle fascynujące miejsce, że po całym parku poruszamy się samochodem. W tym czasie większość zwierząt chodzi wolno wokół nas. Dzięki temu możemy doświadczyć takich fascynujących widoków jak żyrafa zaglądająca przez szyberdach.

Brzmi ciekawie? Przez zagrodę lwów również jedziemy samochodem. Świadomość, że od tych wielkich kotów oddziela nas tylko blacha naszego auta, a nie kraty, jest bezcenna. W naszym przypadku przepiękna lwica leżała akurat przy drodze by zapozować do naszych zdjęć i dać się podziwiać z bliska.

Trafiliśmy również na czas, gdy w ogrodzie było pełno młodych przedstawicieli różnych gatunków. Całe Zoo robiło na prawdę imponujące wrażenie.

Jednak doleję odrobinę goryczy do tego zachwytu, bo nie wyobrażam sobie takiego parku w Polsce. Niestety w Danii gdy jest napisane “Nie wolno” to nie wolno i ludzie tego przestrzegają. Całe Zoo opiera się właśnie na pewnych zakazach dbających o bezpieczeństwo zwiedzających i zwierząt. A niestety nasz naród ma tendencję do łamania wszelkich zakazów.